کلا خمیر را ورزیدن تا کوزه را فرم دادن از اشارات تورات است . به مانند لدن در عربی . دوهزار معادل ثانی الف در عربی است . ثانی الف به معنای جفت و جور ساختن کلمات و جملات و تالیف کردن یک متن و سخن که از چیزهایی جلوگیری کند را فرم دادن . پس انسانی اینکار را می کند و در محیطی شرک آلود و پر از فجور از میان کتب خداوند و احادیث ، تالیفی جلوگیری کننده از فجور و شرک را فرم می دهد ولی با وجودیکه گویا هستند خاموشند و خریداری ندارند و مولف این متن فرم داده شده را هم نه کسی بجا میاورد و نه دوست دارند بجا بیاورند .
رسول ونایی در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ نوشته
سلام تشکر از مطالب مفیدتان بسیارزیبا و دلچسپ
رسول طاهری در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ نوشته
چه غریبانه تو با یاد وطن مینالی من چه گویم که غریب است دلم در وطن
حال این روز ادبیات و موسیقی ایرانی بسیار تاسف می خورم به حال جوانانی که از دریای لذت این شعر و موسیقی و فرهنگ بی بهره اند
مرتضی اسلامی. در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ نوشته
باا سلام .به نظر من کوزه تمثیلی از انسان است.که از خاک خداوند اورا به شگفتی وزیبایی خلق میکند.واین کوزه شروع به بیان وصحبت میکند به چشم معرفت بین نیز در خود هزاران سخن ها دارد در دل این راز ورمزی که اتفاق افتاده.
رشید رضازاده از گرگان در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ نوشته
از خاک برآمدها تغذیه کنیم
نسلی جدید سازیم
به خاک بازگردیم
کوزه گر از خاکمان خم سازد
میخوارگان در ما شراب بریزند
من و انگور و شراب و معشوق ز خاکیم
زندگی جاریست
و من امروز عاشق و فردا شاید کوزه یا شاید خاک پای درخت انگور باشم
از کالبدی به کالبد دگر
زندگی جاریست
زهرا شمس در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ نوشته
زیبا سروده اید ولی کمی سنگین شده
زهرا شمس در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ نوشته
خدامی داندکه ازخاگم چه سازند آیا کسی هست مرا گنار،خانه اش گلی زیبا بنماید
رشید در تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۱ نوشته
خیام این جهان را فانی می داند در این رباعی می خواهد به مخاطب بفهمانند که همه رفتنی مسافر هستیم پس خوبی نیکی و انسانیت را معنای واقعی انسانیت می داند
علی اصغر اصغری در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۱ نوشته
بنظربنده انسان میتواند همین جسم خاکی اش را باپرواز بسوی حق باخود برده تازیرپای میخواران به گل تبدیل نشود و خودرابه می وانگور که عاقبتش در فاضلاب است تشبیه نکند چون رفتن در انجا یعنی ماندن درزیرتلی از عفونت پس انسان همین جسم خاکشی را باید نجات دهد
سنا امید بخش در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۱ نوشته
ناگاه هست یا ناگه
محمدعباسی در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۲ نوشته
باعث تعجب بسیار است که حکیم عمرخیامی بااونهمه علمودانش وحکمتش نمیدانسته که برای کوزه وگلدان واونطورچیزهاازخاک مرده هانمیشوداستفادهکرد.درکوزه گری از گل مخصوصی استفاده میشود که دربعضی ازجاهای زمین پیدامیشودوبااون خاک درساخت اجروکوزه وگلدان استفاده میشود.